Avainsanatutkimus sivustouudistuksen työkaluna

Tiedätkö, millä avainsanoilla palvelujasi oikeasti haetaan Googlesta? Avainsanatutkimuksen lisäksi saat sisältösuunnitelman, josta näet, mitä avainsanoja kannattaa käyttää milläkin palvelusivulla.

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kivijalka. Avainsanatutkimuksella selvitän, millä avainsanoilla palvelujasi oikeasti haetaan Googlesta. Tutkimuksen perusteella tekemäni avainsanakartoitus on puolestaan selkeä sisältösuunnitelma, josta voit helposti luntata, mikä avainsana on kovaa valuuttaa milläkin palvelusivulla. Avainsanan ja palvelusivun menestystä voi myös myöhemmin seurata SEO-työkalussa ja todeta, millä avainsanoilla sivuillesi tullaan useimmin.

Miksi Googlen avainsanatutkimus kannattaa teettää?

Kun avainsanatutkimus on valmis, tiedät mitä avainsanoja sinun kannattaa käyttää tuotetta tai palvelua esittelevällä alasivulla ja mistä aiheesta voisi esimerkiksi olla fiksua kirjoittaa blogikirjoitus tai useampi.

Joskus se avainsana, jonka palvelujasi etsivä potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään, voi tuntua yrittäjän näkökulmasta ärsyttävältä. Kun et myy laihdutusta vaan elämäntapamuutosta. Mutta juuri tämä ärsyttävä tieto on kullanarvoinen. Sinun kannattaa käyttää sivuillasi sitä avainsanaa, jolla asiakkaasi löytää palvelujesi äärelle. Tiedän, oikeaa termiä olisi mukavampi käyttää, mutta sillä saattaa olla menetetyn myynnin muodossa kova hintalappu.

Kun hyödynnät palvelusivuilla ja vaikka blogikirjoituksissa suunnitelmallisesti avainsanatutkimuksen tuloksia, sivustollasi on erinomaiset mahdollisuudet nousta Googlen hakutuloksissa ja osua palvelujasi hakevan ostohaluisen asiakkaan silmiin.

Avainsanatutkimus Anna-Kaisan tapaan

Avainsanatutkimus on monelle suurin piirtein tuttu asia. Ostettuna palveluna siinä voi kuitenkin olla eroja. Avainsanatutkimus voi sellaisenaan tarkoittaa palvelua, jossa avainsanatyökalusta on kopioitu exceliin kaikki mahdolliset palveluun liittyvät avainsanat. Valtavaa avainsanaluetteloa ei kuitenkaan ole kovin helppo lähestyä. Sivustolle räätälöityä avainsanakartoitusta ei ehkä ole tehty lainkaan.

Onko tällaisesta mega-excelistä oikeasti hyötyä pienyrittäjän liiketoiminnalle? Löytävätkö oikeat avainsanat oikeille palvelusivuille? Enpäs tiedä.

Sekä itselleni että sinulle on mielekkäämpää, että teen hiukan pidemmälle mietityn kokonaisuuden.

Näin Googlen avainsanatutkimus etenee

Ensin haastattelen sinua palveluistasi. Millaisia tuotteita tai palveluja tarjoat, minkä palvelujen haluaisit nousevan Googlen hakutuloksissa, ja mitä haluat asiakkaan löytävän sivuiltasi?

Seuraavaksi teen avainsanatutkimuksen, johon luetteloin kaikki palveluihisi liittyvät avainsanat kutakin palvelua kohden. Näet tutkimuksesta suosituimpien avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät ja miten kilpailtuja ne Googlessa ovat.

Lopuksi suodatan tuloksista avainsanakartoituksen eli sisältösuunnitelman, josta näet, millainen sivurakenne sivustolle olisi hyvä tehdä sekä mitä avainsanoja kannattaa käyttää milläkin palvelusivulla ja vaikka blogissa. Saat myös ehdotukset sivujen url-osoitteiksi, metatiedoiksi ja otsikoiksi.

Teen avainsanatutkimuksen ja avainsanakartoituksen enintään noin kahdeksan palvelusivun kokonaisuudelle.

Hakukoneoptimointi pienyrittäjälle

Haluaisitko, että miettisin sivujesi hakukonenäkyvyyttä laajemmin ja auttaisin sinua saamaan sivustosi näkymään paremmin Googlen hakutuloksissa?

Teen pienyrittäjien pienehköjen sivustojen kokonaisvaltaiset hakukoneoptimoinnit (enintään noin kahdeksan optimoitavaa palvelusivua). Laitan avainsanatutkimuksen tulokset puolestasi käytäntöön, ja hyödynnän muitakin hakukoneoptimoinnin keinoja.

SEO-osaaja mukaan projektiin 

Hyppään myös mukaan markkinointi- tai suunnittelutoimiston projektiin avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin tuntevaksi copywriteriksi.

Lue täältä lisää hakukoneoptimoinnista.