Mitä freelance-copywriterin ammatti vaatii?

Copywriterin ammatti kiinnostaa? Ekana miettisin, että puhutteleeko yrittäjyys, vai hakeudutko mieluummin työsuhteen suojaan. Mainostoimistossa copyn työ on vähän erilaista, eivätkä yrittäjyyden vastuutkaan häiritse yöunia.

Mitä freelancer-copywriterin ammatti siis vaatii?

Halua olla yrittäjä. Yrittäjyyttä voi nykyään kokeilla helpommin kuin takavuosina. Mahtava juttu, etenkin nuorille. Mutta kun aikaa kuluu, kevytyrittäjänkin täytyy tykätä valitsemastaan tiestä ja haluta sitä. Sitoutua yrittäjän elämäntapaan. Ei toimeentulo muuten oikein irtoa. Jos työsuhde tuntuu itselle paremmalta tavalta tehdä töitä, tunnetta kannattaa seurata. Älä turhaan kiusaa itseäsi vastahakoisena friikkuna.

Kykyä myydä. Yrittäjänä sinun täytyy myydä. Ei silleen kuin liittymämyyjät ostoskeskuksen käytävällä, mutta kuitenkin. Jos olet tuore yrittäjä, sinun pitää aluksi sisäistää perusteellisesti se, että vastaat toimeentulostasi itse. Vapauden vastapainona on aika raffi vastuu. Älä mieti sitä liikaa, ettet ala panikoida ja puristaa. Lähde vain tekemään. Millainen asiakashankinta tuntuu sinusta luontevalta? Some, blogi, soittelu, tapahtumat?

Asiakaspalvelutaitoja. Pidä projekti hyppysissäsi, asiakas ajan tasalla, ja pidä lupauksesi. Selitä asiakkaalle, miten työ etenee valmiiksi asti. Haluatko määritellä etukäteen jonkinlaisen työn etenemisprosessin? Miten just tämän keissin kanssa on paras edetä, ja mitä kanavia pitkin pidät yhteyttä asiakkaaseen? Varmaa on, että ystävällisyys, täsmällisyys ja luotettavuus ovat kovaa valuuttaa. Sanon sen vielä kerran; ole ystävällinen, aina.

Kylmää päätä. Freelance-copywriterin arki on taloudellisesti epävarmaa. Voi tulla huonoja aikoja, ja todennäköisesti tuleekin. Jos olet varma siitä mitä teet, älä anna töyssyjen säikäyttää. Älä luovuta niin helpolla! Tee sitkeästi juttuasi, sparraile kokeneempien kanssa, ota mallia niistä, joita itse ihailet. Opit elämään sulassa sovussa epävarmuuden kanssa, ja vuosien mittaan epävarmuus monesti tasoittuu.

Disclaimer: Ideologialla ja intohimolla saat alkuun upeita asioita, mutta pelkästään niillä et voi maksaa vuokraa tai käydä ruokakaupassa. Jos haluat elättää itsesi free-copyna, kulje kohti sellaisia töitä, joita kysytään ja joista voit laskuttaa kunnollisen palkkion.

Itseluottamusta. Älä jää jumittamaan epävarmuuksiin. Mieti hetken tai kaksi ennen kuin valitat ääneen, että et osaa. Olisiko tämä loistava tilaisuus oppia?

Se mitä et nyt osaa, opit matkan varrella. Ehkä ei kannata sanoa, että puhut sujuvaa portugalia tai että voit hoitaa myös projektin koodaushommat, jos olet käynyt alkeiskurssin. Mutta monen asian kirjoittamisesta, eri tekstityypeistä, alustoista, yrittäjyydestä ja verkostoista voi oikeasti oppia sitä mukaa kun teet. Toki monen asian voi myös unohtaa, kröhöm.

Lukijan näkökulmaa. Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta muista, ettet kirjoita itsellesi. Et välttämättä lainkaan omalle viiteryhmällesi. Malta kirjoittaa niin, että tyyli palvelee mahdollisimman hyvin lukijaa. Älä kiinny liikaa työteksteihisi, koska joudut joka tapauksessa tekemään kompromisseja.

Kiinnostusta kieleen. Joo, copywriterin pitää olla kielen ammattilainen. Kielen sääntöjen hanskaaminen on suotavaa. Se tuo työhön varmuutta ja vahvistaa uskottavuuttasi alasi asiantuntijana. MUTTA kielen pyörittely on vain yksi työn ulottuvuuksista. Työn pihvi ei ole se, että kirjoittelet Kielitoimiston artikkelien tasoista sisältöä. Ei se ole kovin kiinnostavaa. Vaikuttavuus on se juttu. Ymmärrettävyys. Herättelevyys.

En todellakaan kannusta ylenkatsomaan kieliasioita. Haluan vain ravistella käsitystä copywriterista jonkinlaisena välimerkkejä siirtelevänä näsäviisastelijana. Tekstisuunnittelu on markkinointiviestintää, jota taitava kielenkäyttö voi helpottaa ja maustaa. Yleensä kielen näperrys ei kuitenkaan ole copyn työn päätarkoitus.

Kykyä kiteyttää. Markkinointiviestinnässä olennaista asiaa on pakko jättää pois. Ellei se ole kaunokirjallisuutta, harva jaksaa lukea pitkiä tekstejä. Kill your darlings, ja opettele kiteyttämään selkeästi ja iskevästi se kaikkein tärkein.

Tarkkuutta. Tarkkuus ei ole täällä häntäpäässä siksi, että se olisi vähemmän tärkeää, vaan koska sen pitää olla itsestäänselvyys. Lue. Valmis. Teksti. Läpi. Ajatuksella. Kirjoitusvirheiden ja muiden mokien valuttaminen asiakkaalle asti on kiusallista.

Kykyä paketoida ja siirtyä eteenpäin. Liika hinkkaaminen syö aikaa ja voimavarojasi. Useampi oikolukukierros ei yleensä ole tarpeen. Tarkan syynin jälkeen voit siirtyä hyvillä mielin eteenpäin elämässä. Ainakin siihen asti, kunnes asiakkaalta tulee 57 muokkaustoivetta 🤪

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Seuraava
Seuraava

Muutoksesta ja tärkeysjärjestyksestä