UKK, osa 3: ”Miten sä hinnoittelet?”

Raha! Mitä maksaa? Mitä laskutat? Nykyään rahasta saa puhua avoimesti ilman, että se on noloa tai lesoa. Viisi-kymmenen vuotta sitten olisin varmaan jättänyt tämän postauksen kirjoittamatta.

Freelancerina on kivaa, mutta hankaluuksiakin on. Hinnoittelun kanssa saa olla tarkkana.

Moni nainen, varsinkin humanisti, hinnoittelee itsensä arasti tai pyytää palkkaa alle osaamisensa. Ei kuulkaa naisen 80 senttiä silleen nosteta euroksi. Kokemuksesta ja hyvästä työstä pitää saada kunnon korvaus. Ei liikaa, ei liian vähän. Kohtuullisesti.

Mikä sun tuntihinta on?

Joulukuussa 2022 hinnoitteluni peruskivi on 80 € tuntihinta. Lisään siihen 24 % arvonlisäveron. Merkki- ja sanamäärällä ei oikeastaan ole työssäni valtavasti merkitystä, enkä hinnoittele niiden perusteella.

Isoissa toimistoissa copyn tuntityö maksaa tyypillisesti enemmän, mutta siihen on selkeä syy. Markkinointitoimiston yksittäisen tekijän rinnalla on laaja osaajien tiimi, jotka voivat tehdä yhdessä komeita asioita. Toimiston kulut ovat isommat, ja katettakin pitää jäädä.

Miksi ostaisit minulta? Lue täältä.

Ja hei on mullakin taitavia kollegoja Brinkkalan Studiossa. Jos tarvitset tekstin lisäksi kuvaa tai visua, se saadaan hyvin järjestymään.

Mitä työtunnin aikana tapahtuu?

Työtunti tarkoittaa keskittynyttä työtä.

Et todellakaan joudu maksamaan siitä, että teen kirjanpitoa, väsään veroilmoitusta tai setvin sähköpostia. Saat tuntihinnallani 55 minuuttia tehokasta tuottavaa työtä. Ajatustyötä, taustatyötä, palaverityötä, kirjoitustyötä, muokkaustyötä.

Piikki ei ole aina auki. Hinnoittelen käytännössä aina sisältökokonaisuudet kuten artikkelit etukäteen, jolloin sinun ei tarvitse miettiä työtuntien kulumista. Artikkelin hinta saattaa työmäärästä riippuen olla 240–490 € (+ alv 24 %). Työläämpiäkin olen tehnyt, mutta harvoin.

Mua tietysti myös sitoo tarjouksen hinta, jos olen sellaisen tehnyt. Jos työtuntimäärä kasvaa syystä tai toisesta ihan hillittömästi, muutoksista sovitaan yhdessä lennossa.

Mihin freelancerin palkkion pitää riittää?

Yhdeksän kertaa kymmenestä asiakkaani on toinen yritys. Usein markkinointialalla toimiva isompi toimisto, vakkaritilaaja, ostaa copywritingia alihankintana omalle asiakkaalleen. Myyn tietysti suoraan muillekin yrityksille, oli ala lähes mikä hyvänsä.

Tykkään tehdä oman alani B2B-kauppaa. Prosessi luistaa kuin just voideltu suksi tunturiladulla. B2B-kaupassa on sekin hyvä puoli, että yritysmaailmassa ymmärretään yrittäjän hinnoittelun rakennetta. Sitä, mihin kaikkeen tuntihinnan pitää riittää.

En voi sujauttaa koko kahdeksaakymppiä iloisesti taskuuni. Tuntihinnasta pitää höylätä siivu ennakkoveroihin, yrityksen kuukausittaisiin ja satunnaisiin kuluihin, vakuutuksiin, asuntolainaan, ruokaan, henkilökohtaisiin kuluihin ja vuosilomaan. Säästöön. Elämään.

Hei kollega, rohkeasti nyt

Yrittäjän pitää tehdä hommia kellon ympäri, sosiaaliturva nyt vain on huono, lomaa ei voi pitää koskaan. Oletko kuullut nämä väittämät aikaisemmin?

Vanhentunutta tietoa! Onpa tosi kiva mainospuhe nuoremmille sukupolville. Ryhdy yrittäjäksi, se on raskasta ja kurjaa. En ainakaan itse halua tekemisilläni ylläpitää näitä ummehtuneita ja marttyyrimäisiä käsityksiä yrittäjyydestä.

Yrittäjän palkkion pitää riittää samoihin asioihin kuin palkkatyöläisellä. Hankala kohta tulee siinä, että kukaan ei voi hinnoitella viisaasti freelancerin puolesta. Se pitää tehdä pelottomasti itse.

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Muutoksesta ja tärkeysjärjestyksestä

Seuraava
Seuraava

UKK, osa 2: ”Miksi pitäisi ostaa just sulta?”