Käydyin sivuni vuodesta toiseen

Arvaatko mikä on sivustoni käydyin sivu, kuukaudesta ja vuodesta toiseen?

Sivu ei liity leipätyöhöni kirjoittamiseen eikä edes laajemmin markkinointiviestintään. En ole käyttänyt sivua markkinoinnissani eikä siitä ole mulle erityistä hyötyä. Marraskuussa 2019 julkaisemani pitkähkö blogipostaus heijastelee sen hetken fiiliksiä ja mielenkiinnonkohteita.

No tämä se on. Crossfit raskaana.

Postauksesta tuli kestosuosikki ihan vahingossa.

Miksi kepeä raskausjumppapostaus on vuodesta toiseen sivustoni käydyin sivu?

Siihen on useampi syy.

1. Suosittu aihe ja hakusana

Raskaana crossfittaaminen ja ylipäänsä raskaana treenaaminen yleistyy, ja siitä haetaan hanakasti tietoa googlesta. Ihan tavallisen pallomahaisen crossfittaajan kokemusasiantuntijuus kiinnostaa.

2. Hakusana otsikossa

Hakukenttään kirjoitetaan yhä useammin tämän postauksen otsikko sellaisenaan: crossfit raskaana. Se on aika ylivoimainen seo-valtti.

Tästä tulee mieleen, että pitäiskö tehdä seuraavaksi crossfit-postaus jollain toisella kulmalla. Crossfit nelikymppisenä/keski-ikäisenä?

3. Hakusana leipätekstissä

No juu tämä kriteeri ei täyty parhaalla mahdollisella tavalla. Postauksen hakusanatiheys on noin 0,4 %, mikä ei seo-mielessä riitä mihinkään. Hakusanan osuuden pitäisi olla 1–2 % koko sanamäärästä.

Löperö vaihtelu hakusanan kirjoitusasussa ei myöskään kannata; crossfit raskaana, crossfittaatko raskauden, Crossfit Kaarinassa on raskaana olevien jne.

Mutta enhän mä silloin kirjoittanut hakukoneelle, vaan muille raskaana oleville jumppaajille. Ja ehkä vähän itsellenikin.

4. Toimivat metatekstit

Tämäkään kriteeri ei täyty haha! Yleensä viimeistelen ajatuksella postauksen meta titlen ja descriptionin, eli googlen hakusivulla näkyvät tekstinpätkät. Tässä postauksessa niitä ei kuitenkaan ole määritelty.

Uuden sivustoni tekijä on siirtänyt tämän postauksen vanhoilta sivuiltani uusille, enkä voinut vaatia häneltä metatekstien näpräystä. Google on hakenut omatoimisesti titleen postauksen nimen – ja sekin jo riittää.

5. Monipuolinen sisältö

Google tykkää, kun postauksessa on riittävästi tekstiä, väliotsikoita ja kuvia. Ainakin 300 sanaa, mielellään enemmän. Ehkä jopa tuhansia? Ota googlen viimeisimmistä mieltymyksistä nyt selvää. Monipuolisuus on joka tapauksessa aina muodissa.

Mulla oli silloin kolmisen vuotta sitten raskausjumpasta lähes tuhannen sanan verran sanottavaa, nyt en muistaisi enää yhtikäs mittää. Jos joku kysyy multa raskausajan jumppavinkkejä, onneksi voin käydä postauksesta lunttaamassa.

6. Elinvoimainen sivusto

Postaus on sivustolla, jota päivitetään aktiivisesti ja jonne tulee säännöllisesti uutta sisältöä. Linkitykset sisään ja ulos ovat myös plussaa. Google tulkitsee, ettei julkaisija voi olla ihan täys tyhjäntoimittaja.

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

UKK, osa 1: ”Miten sulla on tapana toimia?”

Seuraava
Seuraava

Copywriter on väärinymmärretty ammatti