SEO on kaikille

seo-706874_1920-1024x512.jpg

Haetko kovaa SEO-faktaa? Olet väärässä paikassa. En osaa tarjota kurkistusikkunaa Googlen salamyhkäisiin rankkauskriteereihin. Pohdintaa sen sijaan voin tarjota.

Näin minä ja SEO kohtasimme.

Keväällä 2012 Fonecta tarvitsi talon omien copywriterien lisäksi free-kirjoittajien apukäsiä. Tartuin innokkaasti hakukoneystävällisiin sivustoteksteihin. Toimialoja oli tolkuttomasti ja töitä oli mukavasti. Rohkaisin mieleni ja rykäisin itseni irti päivätyöstäni. Yhtäkkiä olin kokopäiväinen yrittäjä! Fiilis oli kutkuttava ja kauhistuttava.

Nyt yrittäjävuosia on takana seitsemän. Tekstien optimoinnin perusopit jäivät Fonecta-ajalta selkäytimeen. Jäi myös jano ja halu tarkkailla, mitä Google milloinkin suosii. Joskus nettikansalle heruu paljastuksia, mutta ei se pirulainen välttämättä kerro, mitä milloinkin aikoo arvostaa. Se haistaa myös helposti huijaajan ja yliyrittäjän.

Grundiksessa tukikohtaansa pitävä SEO- ja digimimmi Jutta Lehtinen piti meille alkuviikolla SEO-koulutuksen, jossa pompsahti esiin mahdottoman mielenkiintoisia asioita. Koulutus oli hyvä muistutus siitä, miten moni asia lopulta vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksissa.

Tässä sekalainen salaatti vanhan kertausta ja uusia oivalluksia.

Sivuille lisää oikeanlaista liikennettä. Kun haet Opel-autokorjaamoa Jyväskylässä, tylsää, jos Google tarjoaa Skoda-korjaamoa Imatralla. SEOn tarkoitus on saada sivuille luonnollisin keinoin lisää sellaista trafiikkia, josta on kummallekin osapuolelle oikeasti hyötyä. Etkö klikkaakin mieluummin orgaanista hakutulosta kuin mainosta.

Ranking-tekijöitä on arviolta 200. Moni hakutulokseen vaikuttava tekijä tunnetaan, moni jää arvoitukseksi. Tärkeitä ovat ainakin sivun relevanssi hakuun nähden, sivun luotettavuus ja käytettävyys. Google päivittää säännöllisesti algoritmejaan, mutta ei välttämättä kerro, mitä on puuhastellut. Ainakaan etukäteen. Hys hys ähäkutti. Ehkä 200 on vain Googlen heittämä luku, jolla se pitää tehokkaasti yllä mystiikkaansa. #foliohattu

SEO on kaikille. SEO-osaajat eivät ole salaperäisiä hahmoja, jotka piilottelevat viisasten kiveä. Jos ei puhuta teknisestä hakukoneoptimoinnista ja syvällisestä algoritmeihin perehtymisestä, jokainen voi oppia hakukoneoptimoinnin perusasiat.

Millä avainsanoilla palvelujasi haetaan? Alasi oikeaoppinen sanasto ei välttämättä mene asiakkaasi jakeluun. Ihmiset käyttävät haluamiansa termejä ja sillä siisti. Jotta saat optimoinnin heti oikealle raiteelle, tee avainsanatutkimus. Itse käytän Google Adsin avainsanasuunnittelijaaGoogle Trends on myös hyvä.

Mobiili ensin. Ihan sama, millä laitteella Googlea näppäilet. Sivun mobiiliversio määrittää, miten hakutulokset järjestyvät. Mobiilisivun latautumisnopeuden ja näkymän on oltava kunnossa siitäkin syystä, että jos sivu ei kolmessa sekunnissa lataudu täyteen loistoonsa, puolet netissä hortoilijoista siirtyy tutkimaan kilpailijan sivuja.

Käytettävyydellä on väliä. Jos kävijät vain piipahtavat sivustolla, Google rankaisee. Peli on raakaa, mutta nettikansan kärsivällisyys ei riitä odotteluun tai etsiskelyyn. Tämän päivän sivusto latautuu heti ja skaalautuu eri laitteille. Sisällön ja valikon pitää olla rakennettu niin, että sivua on helppo silmäillä. Vastaukset pitää olla heti tyrkyllä kysymyksiin mitä myydään ja miten pitää toimia. Somejakopainikkeet ovat myös fiksu idea.

Sisältö on kunkku. Tämän nettikansa usein tietääkin. Blogitekstit, artikkelit, kuvat, videot, kyllä. Olennaisilla sivuilla tulisi olla vähintään 300 sanaa avainsanakohdistettua tekstisisältöä. Eikä mitä tahansa vaan ajatuksella kirjoitettua, rakenteellisesti nättiä tekstiä, jossa käytetään jokusen kerran pääavainsanaa ja muita siihen liittyviä avainsanoja. Mitä tarkemmin rajattu aihe on sivua kohden, sitä parempi. Metatiedot kannattaa myös järjestellä ojennukseen. Hakusivulle nousevat title ja description ovat yrityksen eka myyntipuhe.

Nykyään on tyylikästä nakata sivuille vain kärpäsen kakan verran tekstiä ja tilalle komeaa kuvaa ja videota. Google-tuntemukseni ei riitä kertomaan, mitä hakukone siitä tuumaa. Mutta ei kirjoittaja siitä mieltään pahoita. Jokainen digittää tyylillään.

Linkitä ja pyydä linkittämään. Linkitykset muilta sivuilta, artikkeleista ja somesta tekevät Googleen erityisen vahvan vaikutuksen. Sivuston sisäinen linkitys on myös hyväksi. Se auttaa Googlea hahmottamaan sivuston kokonaisuutena. Palvelusivuilta ja blogikirjoituksista kannattaa konversionkin kannalta linkittää yhteydenottosivulle tai muille tärkeille sivuille. Muista kannustaa toimintaan.

Kerro kerro kuvastin. Miten ompelen villahousut? Yhä useampi hakee äänihaulla tai muuten vain kysymysmuodossa. Sama kysymys kannattaa kysyä sivustolla – esimerkiksi artikkelin otsikkona.

Google jäljittelee ihmismieltä. Salaperäisyydestään huolimatta Google arvostaa samoja asioita kuin ihmiset: aitoa mielenkiintoista sisältöä, joka erottuu kohinasta ja tarjoaa jotakin arvokasta.

Fiksu optimoi jatkuvasti. Optimointirykäys kerran viidessä vuodessa ja sillä hyvä? Ei voi suositella. Jatkuva työ on paras tapa pitää sivut skarpissa kunnossa ja hakujen kärjessä.

Haluaisitko nousta hakukoneystävällisillä tekstisisällöillä mukavasti ylös hakutuloksissa? Voin auttaa!

Toivotko perusteellisempaa hakukoneoptimointia? Voin auttaa siinäkin ohjaamalla sinut taitavien kollegojeni käsiin.

Ota yhteyttä!

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Yritysblogi ja oma blogi samassa?

Seuraava
Seuraava

Eikö jumppa kiinnosta? Ei haittaa