Tarvitsetko blogillesi kirjoittajan?

AK-4-1024x684 (1).jpg

Pitäisi kirjoittaa blogia, mutta aika ei riitä?

Et saa puserrettua ajatuksiasi kirjalliseen muotoon ja muutenkin tökkii? Älä ahdistu, se on yleinen tuska. Blogia olisi silti hyvä päivittää säännöllisin väliajoin, vahvistaa yrityksesi näkyvyyttä ja kertoa maailmalle sanottavasi.

Mitä jos ulkoistaisit bloggaamisen?

Kirjoitan ajatuksesi puolestasi. Pidetään palaveri kasvotusten tai puhelimitse. Kysyn kysymykset, teen muistiinpanot sekä perehdyn aiheeseen ja yritykseesi. Vielä mahtavampaa, jos lähetät pureskeltavakseni raakatekstin tai muita sekalaisia raapustuksia.

Kirjoitan materiaalin perusteella fiksun blogikirjoituksen, joka kerää klikkauksia ja jota on mukavaa jakaa ja lukea. Jos jokin asia on lipsahtanut väärinkäsitykseksi ja haluat kirjoitukseen muokkauksia, teen ne pikapikaa toiveidesi mukaan.

Ai mitä maksaa? Hinnoittelen blogikirjoitukset tapauskohtaisesti. Myös useamman kirjoituksen diili sopii mainiosti. Pääsen paremmin jyvälle toiminnastasi, ja kummankin työ helpottuu.

Miksi blogi?

Vetävä blogikirjoitus on erinomainen tapa saada näkyvyyttä ympäri ämpäri somea. Voit jakaa vinkkejä ja neuvoja, kertoa vapaamuotoisesti palveluistasi, niihin liittyvistä ilmiöistä, yrityksesi arvomaailmasta tai vaikka itsestäsi. Toimiva teksti herättää luottamusta, Google tykkää usein päivittyvistä sivuista ja mielenkiintoinen sisältö on aina kunkku.

Kirjoitatko mieluummin itse?

Sekin on hyvä. Alla muutama vinkki, jotka voivat lievittää luomisen tuskaa.

Mitä haluat sanoa ja kenelle? Kirjoituksessa tulisi olla järjellistä sanottavaa, joka hyödyttää tai viihdyttää lukijaasi. Olet asiantuntija! Usko pois, sinulla on sanottavaa vaikka kuinka.

Keksi älyttömän hyvä otsikko. Kuvaava, huomiota herättävä, ei liian pitkä. Otsikolla keräät klikkaukset ja ohjaat someharhailijat sivuillesi.

Heti asiaan. Kirjoita intro, jossa johdattelet lukijan kirjoituksen ydinaiheisiin. Kerro ainakin heti kirjoituksen alussa, mihin lukija on käyttämässä kallisarvoista aikaansa. Katso myös, että somejaoissa näkyvät tekstiotteet ovat mahdollisimman houkuttelevia.

Älä ole tylsä. Kapulakieli, lattea ilmaisu ja lässyttely ei kiinnosta. Liioittele mieluummin kuin kumartele.

Muista väliotsikot ja kappalejako. Kukaan ei jaksa lukea yhtä pötköä.

Ole kielipoliisi. Tsekkaa oikeinkirjoitus, kieliasu, lauserakenteet, sanavalinnat ja tyyli. Virheet ovat noloja.

Ole aito ja herätä keskustelua, mutta käyttäydy. Äkkipikaiset avautumiset leviävät hetkessä somessa, ja se ei välttämättä ole hyvää julkisuutta.

Jätä pois täytesanoja ja tiivistä. Kirjoita kaikin mokomin niin paljon, kun asiaa riittää. Mutta älä romaania. Kilometrikirjoitukset jäävät lukematta.

Höystä kivoilla kuvilla. Ihminen kiinnostaa ihmistä. Hymyile!

Kirjoita säännöllisesti. Kirjoitus kerran vuodessa tai edes puolessa vuodessa ei vakuuta lukijoitasi. Joskus takavuosina viimeksi päivitetystä blogista on bisnekselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Päätä esimerkiksi, että kirjoitat kerran kuukaudessa, tai muuten.

Seuraa kommentteja ja osallistu keskusteluun.

Yksi aihe, yksi blogikirjoitus. Jos juttua riittää, tee siitä toinen kirjoitus. Saat lisää loistavaa sisältöä ja näkyvyyttä.

Poltteleeko blogiaihe pöytälaatikossa ja haluat apua kirjoittamiseen?

Lähetä viesti tai soita!

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Introvertti ei ole ujo eikä tyly

Seuraava
Seuraava

Opetuskeikan jälkipyykki