Verkkosivuston tekstisisällön uudistus

AK-7-mv-1024x684.jpg

Yrittäjä! Olet ehkä kirjoittanut muutama vuosi sitten sivustosi tekstit, ja ne ovat ihan toimivat. Sinusta kuitenkin tuntuu, että teksteistä puuttuu jotain. Välittyykö asia, josta haluat kertoa? Miten se kannattaisi ilmaista? Onko lähestymistapa oikea?

Tai sitten digifirman tyyppi on kirjoittanut tekstit vartissa joskus vuonna 2012. Ilmaisu ei oikein tunnu omalta, kieli on kökköä ja asiavirheitäkin on muutama. Mutta et ole jaksanut etkä ehtinyt korjata tekstejä, jotka ajavat kohtalaisesti asiansa.

Koko sivusto uusiksi?

Koko sivusto ulkoasuineen on hyvä tuulettaa silloin tällöin. Miksi?

Koska käytännössä kaikki hakevat tietoa Googlesta. Vaikka olisit alasi kovin tekijä, googlaaja ei yksinkertaisesti voi tietää, että sivusi eivät vastaa osaamistasi. Nettihommissa ysäri tai edes 2010-luku eivät ole muodissa.

Meillä on Turun Grundlagessa kovia visualisteja ja ideatykkejä. Äkkiäkös järjestäydymme tiimiksi, joka uudistaa sivustosi teksteineen ulkoasuineen päivineen.

Sivuston teksteihin ryhtiä

Joskus pienempi siivous riittää. Jos ulkoasussa ei ole kummempia murheita, päästetään taiteilijat muihin hommiin ja katsotaan keskenämme sivujen ryhmittelyä ja tekstisisältöä.

1. Selkeät alasivut

Mitä asiakkaasi haluavat tietää? Nostetaan esiin tärkeimmät asiat loogisille alasivuille jaoteltuina.

2. Kuvaavat otsikot

Mistä sivulla kerrotaan? Luova otsikko on hyvä, selkeä vielä parempi.

3. Houkuttelevat väliotsikot

Tehokkaat väliotsikot houkuttelevat jatkamaan sivuston tutkimista.

4. Tekstinosto tai sitaatti on kuin magneetti

Silmä osuu aina ensin nostoon tai sitaattiin. Jos se on hyvä, uteliaisuus herää.

5. Lyhyet leipätekstit

Mikä on hyvä tekstikappaleen mitta? Ehkä 400–700 merkkiä. Vahvasti makuasia. Pitkät tekstimöhkäleet jäävät lukematta.

6. Kaikessa Google

Millä hakusanoilla palvelujasi haetaan Googlesta? Kaikessa kirjoittamisessa eli sivujen nimissä, otsikoinneissa, leipäteksteissä, metateksteissä ja linkityksissä on otettava huomioon Google.

7. Metatekstit kuntoon

Miten ylös sivusi nousee hakusivulla ja miltä se siellä näyttää? Titlellä ja descriptionilla on väliä.

8. Moitteeton kieli vakuuttaa

Hyvä kieli on huomaamatonta. Huono kieli häiritsee lukemista ja syö uskottavuutta.

9. Tekstin tyyli

Kenelle puhut? Sovitetaan tekstin tyyli sen mukaan.

10. Tunne

Viimeinen mutta ehkä tärkein. Miltä toivot, että kävijästäsi tuntuu, kun hän on vieraillut sivustollasi?

Miten tekstien uudistus etenee?

  1. Kerro mitä tarvitset. Teen sinulle sisällöntuotannosta tarjouksen.

  2. Jos hyväksyt tarjouksen, sovitaan tapaaminen tai jutellaan puhelimitse. Saan tietoa toimialastasi, yrityksestäsi, tavoitteistasi ja toivomastasi fiiliksestä.

  3. Jos sinulla on muuta materiaalia tai omia muistiinpanoja, otan ne ilolla vastaan kirjoittamisen tueksi.

  4. Teen hommia.

  5. Lähetän sinulle nähtäväksi ensimmäisen version. Kommentoi, kysy, haasta, vaadi, selitä, oivalla.

  6. Teen toivomasi muokkaukset. Jos ei tule suuria muuttujia, valmis!

  7. Voit valita itse, kuka syöttää tekstit sivustosi hallintajärjestelmään. Minä, sinä, sivuston tekijä tai joku muu.

  8. Iloitse uusista terävämmistä teksteistä! Toivottavasti myös hyvästä palautteesta ja mukavista myyntiluvuista.

Ota yhteyttä!

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Yrittäjä lomailee

Seuraava
Seuraava

Sisältömarkkinointi = hyöty