Mikä on avainsanatutkimus?
Ajatteletko, että on itsestään selvää, millä avainsanoilla palvelujasi tai tuotteitasi haetaan Googlesta? Näin voi olla. Tai sitten ei.
Avainsanatutkimus pureutuu juuri tähän tietoon; millä avainsanoilla myymiäsi palveluja oikeasti haetaan. Kun meillä on käsissämme tämä tieto, sivujesi sisältöjä voidaan muokata sen mukaisesti. Ja kappas – yhä useammat ihmiset löytävät palvelujesi äärelle, ja sinulla on mahdollisuus tehdä lisää kauppaa.
Omaan versiooni avainsanatutkimuksesta sisältyy muutakin kuin pelkkä lista avainsanoja. En jätä sinua ihmettelemään exceliä yksin. Kerron lisää alempana.
Mikä on avainsanatutkimus? Kun sivustoa ryhdytään hakukoneoptimoimaan, koko homman perusta on avainsanatutkimus. Ennen kun teemme muutoksia sivustollesi, meidän täytyy tietää, millä avainsanoilla palvelujasi oikeasti haetaan Googlesta.
Ja minun täytyy tietää ihan ensimmäiseksi, millaisia palveluja tarjoat, mille sivuille haluaisit lisää liikennettä ja mitä haluaisit, että asiakkaat tekisivät sivuillasi.
Sitten käytän hakukoneoptimoinnin työkaluja, ja luetteloin palveluihisi liittyvät suosituimmat avainsanat lukuineen. Tutkin alasi avainsanatilannetta myös jonkin verran käsin.
Avainsanatutkimuksen päälle hiukan ekstraa
Mitä avainsanatutkimuksen tuloksille sitten pitäisi tehdä?
Teen sinulle avainsanatutkimuksen pohjalta avainsanakartoituksen, jota voit ajatella tietynlaisena räätälöitynä sisältösuunnitelmana. Avainsanakartoitukseen listaan yksityiskohtaisesti, mikä tai mitkä avainsanat toimisivat parhaiten milläkin alasivulla. Lisään myös ehdotuksia blogikirjoitusten aiheiksi sen mukaan, mitä alaasi liittyviä asioita haetaan usein Googlesta.
Esimerkki
Olet puuseppä, joka tekee uniikkeja keittiöitä.
Relevantti avainsana voisi olla puusepän tekemä keittiö. Tällaisesta keittiöstä haaveilevat tyypit voisivat hakea Googlesta myös näillä avainsanoilla: mittatilauskeittiö puusepältä, mittatilauskaapit keittiöön, puusepän tekemä keittiö hinta ja keittiöremontti puuseppä.
Voisit siis kirjoitella blogiisi esimerkiksi tällaisia postauksia:
Miksi tilata mittatilauskeittiö puusepältä?
Haaveiletko mittatilauskaapeista keittiöösi?
Mikä on puusepän tekemän keittiön hinta?
Suunnitelmissa keittiöremontti? Lue puusepän vinkit
Mitä hyötyä avainsanatutkimuksesta on pienyrittäjälle?
Pelin henki on sellainen, että palvelujasi netissä etsivä tyyppi voi kirjoittaa Googlen hakukenttään jotain ihan muuta kuin ajattelet ja oletat.
Esimerkki
Olet arboristi, etkä erityisemmin haluaisi korostaa sivuillasi vain puun kaatamista. Kun teet paljon muitakin puunhoitoon liittyviä töitä.
Sivuillasi kannattaa kuitenkin ehdottomasti käyttää sitä simppelimpää, usein haettua termiä. Sitä, joka herättää sinussa vähän ärtymystä. Puun kaataminen.
Miksi sinun pitäisi toimia näin? Koska kun käytät avainsanana puun kaatamista, jota haetaan enemmän kuin arboristia, sivustollasi on loistavat mahdollisuudet nousta ylemmäs Googlen hakutuloksissa. Ylimpiä hakutuloksia tunnetusti klikataan tai täpätään todennäköisemmin kuin niitä, jotka lymyilevät jossain seitsemännen sivun hännillä.
Avainsanakartoituksesta voit luntata, mitä avainsanoja sinun kannattaa käyttää tuotetta tai palvelua esittelevällä sivulla. Saat täsmävinkit myös blogipostausten aiheiksi. Kunhan käytät usein haettua avainsanaa tietyllä tavalla sivuillasi, voit sen lisäksi kertoa palveluistasi juuri niin kuin haluat. Ja hupskeikkaa, palvelujasi etsivä asiakas löytää yrityksesi luokse.
Jos tekstien muokkaus tai blogin kirjoittelu ei kiinnosta, voin myös tehdä ne puolestasi.
Mitä hyötyä markkinointitoimistolle on copywriterista, joka osaa tehdä avainsanatutkimuksen?
Copyn hyvä SEO-osaaminen ja perusteellisesti tehty avainsanatutkimus ohjaa sivuston sisältöä alusta asti oikeaan suuntaan.
Katson myös mielelläni sivuston sisällöntuotantoa hiukan pidemmälle. Osoitan avainsanatutkimuksen perusteella sopivat avainsanat eri alasivuille, sekä suunnittelen tulevien blogikirjoitusten tai artikkelien aiheita. Jos asiakas niin toivoo, teen blogikirjoituksille myös vuosikellon.
Kun blogikirjoitusten aiheet ja otsikot ovat valmiina, asiakas pystyy ylläpitämään jatkossa helpommin omaa sisällöntuotantoaan. Jos joka tapauksessa ”pitää julkaista säännöllisesti jotain”, olisi tosi kiva, että julkaisuista olisi hyötyä ja että ne tavoittaisivat ostohaluiset ihmiset.
Tai sitten kirjoittamisen voi siirtää copywriterille 🤝