Miksi tekstisisältöihin kannattaa panostaa?

AK-4-1024x684.jpg

Olen valinnut alani jo muksuna heränneen intohimon ohjaamana. En ole koskaan ajatellut ammatinvalintaa järjellä, koska olen nähnyt itseni kulkevan vain yhtä polkua. Voi pojat, se on kannattanut. Vuosien varrella olen saanut tehdä valtavan mielenkiintoisia hommia, hullun mukavien tekijöiden kanssa.

Kääntöpuolena olen joutunut hyväksymään markkinointiviestinnän tympeän lainalaisuuden: kuva on aina kiinnostavampi kuin sana. Leipäteksti on joutunut erityisen hyljeksinnän kohteeksi. Erinomaisen tekstin tarpeellisuutta on työläämpi perustella kuin erinomaista visuaalista ilmettä. Sitä paitsi kuka tahansa voi olla sisällöntuottaja, eikö?

Kyllä, mutta laadussa on brutaaleja eroja. Miten sitä vertaisin. Kun tilaat uusia tekstejä sivuillesi, blogiin tai asiakaslehteen, mielessäsi on mehevän uunituore marjaviineri tai raikkaan kirpsakka juustokakku. Niiden sijaan voit saada paketillisen mariekeksejä. Keksit on helppo poimia hetkessä hyllystä ja ovat puoli-ilmaisia, mutta maistuvat kaikkien mielestä pahvilta.

Kirjoitin kuusi perustelua, miksi yrityksen sivuston ja muiden markkinointimateriaalien teksteihin kannattaa suhtautua samalla säntillisyydellä kuin visuaaliseen ilmeeseen.

Viesti selkeästi perille

Mitä jos viestisi ei tavoitakaan kävijääsi tai asiakastasi? Tämä ei ole pelkästään pilkunviilaajan suosikkiläppä vaan voi olla totista totta. Jos kieli ontuu, sanoma on kapulaa, virkkeet ovat metritavaraa ja rakenne on yhtä pötköä, tekstin lukeminen voi käydä ylivoimaiseksi. Liioittelen vain vähän, kun sanon, että nykyään kukaan ei jaksa keskittyä mihinkään. Asian ytimen pitää olla ymmärrettävissä muutamassa sekunnissa.

Arvostat asiakastasi

Oletetaan, että puolet kävijöistäsi näkee ainoastaan visuaalisen ilmeesi ja kuvasi, ehkä muutaman otsikon. Samaan aikaan toinen puolisko ihmisistä kiinnittää huomiota myös leipäteksteihisi, niiden sanomaan, rakenteeseen ja tyyliin. Kun tekstit ovat tarkasti harkitut ja huolellisesti kirjoitetut, osoitat, että arvostat kaikkia kävijöitäsi. Myös niitä ärsyttäviä pilkkua viilaavia lukutoukkia. Niiden seassa voi muhia mojova kauppa.

Olet uskottava

Sujuva ja virheetön kieli on vahva uskottavuustekijä. En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta kömpelö ilmaisu ja kielivirheet välittävät mielikuvan, että yrityksen hommat ovat vähän puolitiessä. Ehkä kävijä ajattelee, että yritys vaikuttaa kiinnostavalta, mutta miettii, onko tekeminen samaa maata tekstien kanssa. Uskallanko tilata?

Osoitat, että olet nähnyt vaivaa

Hyvät tekstit osoittavat, että pidät arvossa yksityiskohtia ja viimeisteltyä työtä. Osoitat myös, että olet ottanut aikaa miettiäksesi palvelujasi asiakkaan näkökulmasta. Varmasti jokaisella yrittäjällä on joskus houkutus vain kertoa itsestään ja luetella palvelujaan. Palvelusi kiinnostavat kyllä asiakastasi, mutta myös se, mitä hän palveluistasi hyötyy, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi ja miten hän saa sinuun helpoimmin yhteyden.

Visuaalisuus ja teksti kuuluvat yhteen

Sinulla on maailman upeimmat sivut. Kuvailisin niitä übereillä milleniaaliadjektiiveilla, mutta tuskinpa osaan käyttää niitä oikein. Sivujesi visuaalinen ilme ja kuvat ovat mielettömät, mutta tekstit henkivät keskeneräisyyttä. Kääk, miksi? Jos sivuille on lätkäisty töksyvät tekstit, syövät ne sivuston komeutta ja yleisilmettä. Upea visu ansaitsee upeat tekstit ja toisin päin.

Hakukoneet tykkäävät

Myönnän; kielellisesti ja sisällöllisesti heikot tekstit voivat toki olla hakukoneen mielestä jees. Pääsääntöisesti sisältö on kuitenkin sekä asiakkaasi että Googlen silmissä kunkku. Osuvat otsikoinnit, sujuvat leipätekstit, ajatuksella kirjoitetut artikkelit ja avainsanakohdistetut metatekstit nostavat todennäköisesti sivujasi hakutuloksissa. Saat enemmän klikkauksia!

 Haluaisitko

  • uusia yrityksesi sivuston tekstit,

  • julkaista artikkelin, blogikirjoituksen, case-jutun tai tiedotteen,

  • teettää vapaan käännöksen esimerkiksi maahantuojan tai emoyhtiön sivulta,

  • saada asiakaslehden jutuille kirjoittajan,

  • tai haudotko muita tekstijuonia, suomeksi tai englanniksi?

Ota yhteyttä, jutellaan!

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Mitä crossfitille kuuluu?

Seuraava
Seuraava

Yritysblogi ja oma blogi samassa?