Yritysblogi jumissa? Katso kymmenen vinkkiä!

AK46-mv-rajattu-1024x878.jpg

Yritysblogin ei tarvitse olla kuukausittainen kestomurhe. Naputtelin kymmenen vinkkiä, joilla pääset alkuun tai sytytät sammuneen blogin uuteen roihuun.

Kirjoita kärkituotteestasi tai -palvelustasi

Oma leipälajisi on sinulle itsestäänselvä, mutta asiakkaasi haluavat tietää siitä lisää. Heidän silmissään aihe ei taatusti ole loppuun kaluttu. Kerro vaikka mistä kaikki alkoi, korosta uniikkeja ominaisuuksia tai maalaile mahdollisuuksia.

Puhu asiakkaidesi kieltä

Asiakkaan aivoitusten ymmärtäminen on oikeasti tärkeää. Et kirjoita itsellesi tai edes kollegoillesi vaan asiakkaillesi. Vaikka omasta mielestäsi kirjoittaisit lapsellista rautalankaa ja yleisin hakusana olisi mielestäsi ihan tollo termi, kannattaa nöyrtyä. Se näkyy myöhemmin vipinänä saitillasi, yhteydenottojen määrässä ja toivottavasti myös myynnissä.

Kirjoita menestyjänä

Miten haluat, että asiakkaasi näkevät brändisi? Missä haluat, että yrityksesi on viiden vuoden päästä? Kun kirjoitat, pidä ne näkökulmat mielessäsi. Kirjoita siitä, mikä tekee yrityksestäsi kiinnostavan ja asiakkaidesi silmissä arvokkaan. Ota ohjat omiin käsiisi – muuten ne ovat kilpailijoillasi.

Mistä kilpailijasi kirjoittavat?

Apinointi ei kannata, mutta voit saada kilpailijoidesi sivuilta hyödyllisiä ideoita. Kirjoita sitten omalle kohderyhmällesi, omalla tyylilläsi, oman yrityksesi näkökulmasta.

Miksi juuri sinulta kannattaa ostaa?

Miksi asiakkaasi eivät ostaisi kilpailijaltasi? Perustele selkeästi ja vakuuta asiakkaasi siitä, että hän on tekemässä fiksun valinnan.

Vastaa vellovaan kohuun

Avoimuus kannattaa! Jos alallasi on kuohuntaa, ota siihen kantaa. Kerro mielipiteesi ja pohdi, mistä ongelma johtuu ja mitä sille voisi tehdä. Jos kohu tai huhu on täysin järjetön, tyrmää jämäkästi ja perustele selkeästi. Muista, että ystävällinen ja asiallinen on ainoa oikea tyyli. Ylimielinen pahanilmanlintu on dorka.

Google tietää

Tiedätkö, millä hakusanoilla tai hakusanayhdistelmillä kohderyhmäsi yleisimmin hakee tietoa alaltasi? Istahda hetkeksi ja räplää Googlea. Jos olet hyvissä väleissä AdWordsin kanssa – toisin kuin minä – siinä on myös kätevä avainsanojen suunnittelutyökalu.

Kun alat kirjoittaa hakusanaa, mitä Google tarjoaa? Miten paljon hakutuloksia jokin tietty hakusana tuottaa? Älä jää hihittelemään ennakoivaa hakua, kuten itselleni joskus käy, vaan keskity. Otsikoi sitten tiiviisti ja kuvaavasti. Ripottele otsikkoon, leipätekstiin ja metateksteihin olennaiset hakusanat.

Mielistele vielä Googlea linkittämällä leipätekstistä toiselle sivullesi, aikaisempaan blogikirjoitukseesi tai jollekin muulle suositulle sivustolle.

Juttele asiakkaidesi kanssa

Asiakkaasi ovat kultakaivos! Voit saada heiltä niin lihavan tukun aiheita, että tarvitsisit blogin kirjoittamiseen kokopäiväisen assarin.

Mitä asiakkaasi haluavat tietää? Mikä herättää kysymyksiä? Mikä väärinkäsityksiä? Blogisi keskustelee potentiaalisten asiakkaidesi kanssa jo ennen kun he ovat ottaneet sinuun yhteyttä.

Anna asiakkaidesi kertoa itse

Heittäydy toimittajaksi ja haastattele itse asiakastasi. Saat aitoa sisältöä siitä, miten hän koki palvelusi. Blogikirjoitus tai haastatteluvideo käy myös referenssistä. Voit jakaa ja markkinoida sitä somessa pahuksen kustannustehokkaasti.

Yksi kirjoitus, yksi aihe

Ai miten pitkä kirjoituksen pitäisi olla? Vierastan jyrkkien suuntaviivojen vetelyä. Riippuu aiheesta. Ehkä noin 400–500 sanaa. 1 000 sanaa on jo kovin tuhdisti.

Varo, ettei kirjoittaminen lähde hanskasta. Yhden kirjoituksen on tarkoitus käsitellä yhtä aihetta. Jos juttua riittää, saat rönsyilevästä tekstistä uusia kirjoituksia. Mieti sitä!

Tarvitsetko apua kirjoittamiseen?

Viestitä tai soita!

Anna-Kaisa Kivikoski

anna-kaisa@annakaisakivikoski.fi

050 585 3037

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

Sisältömarkkinointi = hyöty

Seuraava
Seuraava

Kaksikielisyys on enemmän kuin kaksi kieltä